Ga naar de inhoud

Presentatie geven in het Duits

Een presentatie geven in het Duits is voor velen een uitdaging. Presenteren voor een potentiële klant of zakenrelatie vind je sowieso al best spannend. En nu moet het ook nog in een taal die niet je moedertaal is! Je moet je dus bijzonder goed voorbereiden. Hoe dan? Lees snel de volgende tips.

Presenteren in het Duits: 5 tips

1. Begin bij het begin

Wat is het doel van je presentatie? Wat wil je bereiken? Wil je indruk maken, goodwill kweken of sales binnenhalen? Zorg dat je voor jezelf helder hebt, waaróm je een presentatie in het Duits gaat geven. Pas als je dit boven water hebt, kun je je presentatie daarop afstemmen.

2. Heb je doelgroep voor ogen

Voor wie geef je een presentatie? Is je doelgroep beslissingsbevoegd? Wat verwacht men? Welke bedrijfscultuur heerst er? Op het moment dat je dit weet, voorkom je onprettige situaties of misverstanden. Je kunt dan doelgericht je presentatie in het Duits geven. Je wilt tenslotte laten zien dat je ein echter Profi bent die van de hoed en de rand weet. De tips in mijn Communicatie- & cultuurtraining helpen je daarbij op weg.

3. Vertel een persoonlijk verhaal

Maak het jezelf makkelijker. Bouw je presentatie op een persoonlijk verhaal dat als een rode draad fungeert. Een écht verhaal van jezelf, een anekdote, een bijzondere belevenis of een gênante blunder. Het maakt niet uit, als het maar van jezelf is. Doordat je iets vertelt dat jíj hebt meegemaakt, laat je een deel van je persoonlijkheid zien. Dat maakt je menselijk en benaderbaar. Je (potentiële) klant ziet ineens de mens achter het product, en dat zal hij zich herinneren. Niet de feiten en cijfers, maar jou. Bovendien: een persoonlijk verhaal hoef je niet moeilijk in je hoofd te stampen, het zit immers in je herinnering. Makkelijk, toch? In het bedrijfsleven heet dit storytelling. Wil je hier meer over weten en leren hoe je storytelling in je Duitse presentatie kunt gebruiken? Kijk dan op de website van StoryManagement. Een echte aanrader voor storytelling-workshops en coaching.

4. Kort en krachtig

Gebruik je een slideshow voor je Duitse presentatie? Handig voor nét iets meer zekerheid en het onthouden van informatie. Vermijd echter om met veel tekst op de slides te werken. Dat leidt je toehoorders alleen maar af van jouw persoonlijke verhaal. Ze lezen de tekst en luisteren niet meer naar wat jij te zeggen hebt. Terwijl het daar juist om gaat. Een slideshow is alleen een inspirerende ondersteuning van jouw verhaal. Dus gebruik doeltreffende visuals in combinatie met korte teksten. Kort en krachtig, en uiteraard taaltechnisch perfect. Maar let op: de Duitse telegramstijl is minder kort dan we in Nederland gewend zijn.

5. Wees optimaal voorbereid

Tenslotte: Bereid jezelf goed voor. Je krijgt immers maar één kans voor een eerste indruk bij je nieuwe klant. Zorg dat je jezelf comfortabel voelt als je in het Duits gaat presenteren. Oefen je presentatie een aantal keren. Thuis voor de spiegel en op het werk voor je collega’s. Wil je begeleiding en coaching van A tot Z? Neem dan een aantal privélessen of volg de incompany-training Presenteren in het Duits. Tijdens deze training kun je volop oefenen met je persoonlijke taalcoach. Ik geef je bovendien tips hoe je je Duitse presentatie kunt verbeteren, zowel je slideshow als ook je verhaal en je antwoorden op mogelijke vragen. Heb je toch meer moeite met het Duits? Voeg er dan nog een paar individuele lessen aan toe. Interesse? Bel of mail mij, ik help je graag!